Ce se întâmplă cu persoanele care au încheiat contracte de asigurare cu EUROINS?
Printr-un comunicat de presă publicat pe website-ul instituției în cursul zilei de vineri, data de 17 martie 2023, Autoritatea de Supraveghere Financiară (sau „ASF”) a anunțat faptul că a luat decizia de a retrage autorizația de funcționare a Societății de Asigurare – Reasigurare Euroins Romania SA (sau „Euroins”), potrivit dispozițiilor art. 110 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare (în continuare „Legea nr. 237/2015”), precum și de a promova o cerere pentru deschiderea procedurii falimentului acestei societăți, potrivit dispozițiilor art. 249 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și insolvență (în continuare „Legea nr. 85/2014”).
Măsurile amintite au fost dispuse de către ASF prin Decizia nr. 262 din data de 17 martie 2023. Urmarea directă a adoptării acestei decizii constă în aceea că societatea Euroins nu va mai putea încheia noi contracte de asigurare. În plus, trebuie arătat că Fondul de Garantare a Asiguraților (sau „FGA”), în calitate de administrator interimar al societății Euroins, a decis păstrarea contractelor de asigurare valabil încheiate.
După cum rezultă din partea introductivă a Deciziei nr. 262 din 17 martie 2023, societatea Euroins a fost sancționată în mod repetat de către ASF pentru neîndeplinirea în mod sistematic a obligațiilor ce-i incumbă potrivit dispozițiilor Legii nr. 237/2015. În esență, ASF a decis retragerea autorizației de funcționare și deschiderea procedurii falimentului societății Euroins pe fondul incapacității acesteia de a acoperi daunele rezultate din contractele de asigurare încheiate, măsurile adoptate având la bază o amplă analiză a activității desfășurate de către societatea Euroins.
Potrivit unui raport întocmit de către ASF în cursul lunii septembrie 2022, piața asigurărilor din România era dominată de asigurările RCA, acestea reprezentând aproximativ 77% din totalul primelor brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale. Din cuprinsul aceluiași raport rezultă și faptul că lider de piață în materia asigurărilor RCA era, la acel moment, societatea Euroins, care deținea o cotă de piață de puțin peste 31%. Altfel spus, potrivit informațiilor publicate de către ASF, aproximativ 2.8 milioane de români sunt parte a unui contract de asigurare încheiat cu societatea Euroins.
Ce se întâmplă cu persoanele care au încheiat contracte de asigurare cu Euroins?
Procedura falimentului societății Euroins se va desfășura, cel mai probabil, similar procedurii falimentului la care a fost supusă societatea Astra Asigurări în cursul anului 2016, respectiv societatea City Insurance în cursul anului 2021. Astfel, persoanele care sunt parte a unui contract de asigurare încheiat cu societatea Euroins și care se află în derulare, au posibilitatea de a denunța unilateral acest contract și de a solicita FGA restituirea contravalorii primei de asigurare aferente perioadei contractuale rămase. Totuși, există o serie de situații particulare în care contractele de asigurare vor înceta fără a fi denunțate de către persoanele asigurate, respectiv atunci când:
- se împlinește termenul legal de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, moment în care contractele de asigurare încetează de drept;
- lichidatorul judiciar numit de instanță odată cu deschiderea procedurii falimentului denunță polițele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului.
Vom analiza, cu titlu exemplificativ, situația unei persoane care a încheiat un contract de asigurare cu societatea Euroins pe o durată de 1 an și care a beneficiat de calitatea de persoană asigurată numai pentru o perioadă de 6 luni. Astfel, în situația dată, persoana în cauză va avea posibilitatea de a denunța unilateral contractul de asigurare și de a solicita FGA restituirea contravalorii primei de asigurare aferente perioadei contractuale rămase, respectiv perioadei de 6 luni. Într-o atare situație, FGA va restitui persoanei în cauză jumătate din valoarea primei de asigurare achitate de către aceasta la momentul încheierii contractului.
În ceea ce privește plata despăgubirilor ce se cuvin persoanelor prejudiciate și care ar fi trebuit să se realizeze de către societatea Euroins, aceste plăți vor fi efectuate de către FGA. Conform dispozițiilor art. 11 din Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților (în continuare „Legea nr. 213/2015”) „Fondul (FGA) asigură efectuarea plăţii indemnizaţiilor/despăgubirilor din disponibilităţile sale, către creditorii de asigurări, potrivit condiţiilor şi plafonului de garantare stabilite de prezenta lege”.
Drept urmare, persoanele care au suferit prejudicii ca urmare a unui accident rutier produs de către o persoană asigurată de societatea Euroins vor transmite cererile de despăgubire către FGA spre soluționare, și nu societății Euroins. Totuși, procedura de soluționare a cererilor și de acordare a despăgubirilor va fi una de durată, având în vedere numărul de dosare de daună rămase nesoluționate la momentul intrării în faliment. Specialiștii estimează, astfel, că ar exista un număr de peste 30.000 de dosare de daună avizate și nesoluționate de către Euroins la momentul de față. În plus, se estimează că ar exista un număr de aproximativ 50.000 de dosare de daună soluționate de către Euroins și cu privire la care persoanele prejudiciate au promovat acțiuni în justiție.
Nu în ultimul rând, trebuie precizat faptul că în cazul soluționării cererii de despăgubiri de către FGA, cuantumul maxim al despăgubirilor ce pot fi acordate este de 500.000 lei, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Legea nr. 213/2015.