Noutăți în privința notificărilor de conformare ce vor trebui comunicate contribuabililor înainte de începerea inspecțiilor fiscale
Un articol semnat de Călin Haiduc, Avocat Iordăchescu & Asociații
Pe fondul noilor modificări legislative în ceea ce privește notificarea de conformare emisă de organul fiscal central în cazul inspecției fiscale, modificări aduse Legii nr. 227/2015 privind Codul de procedură fiscală (în continuare „Cod procedură fiscală”) prin OUG nr. 188/2022, în sarcina organelor fiscale a rămas să stabilească, prin ordin al președintelui ANAF, „modelul notificării de conformare, periodicitatea emiterii notificărilor, precum şi procedura de notificare”. Ca atare, ANAF a supus dezbaterii, prin publicarea pe website-ul instituției la data de 17 ianuarie 2023, proiectul de Ordin prin care este determinat modelul notificării de conformare, precum și procedura aferentă emiterii și comunicării acestor notificări către contribuabili.
Procedura emiterii și comunicării notificărilor de conformare
Potrivit prevederilor regăsite în cuprinsul Procedurii de notificare și periodicitatea emiterii „Notificării de conformare emisă de organul de inspecție fiscală” – Anexa nr. 2 la proiectul de ordin amintit, notificarea de conformare va fi întocmită și comunicată plătitorilor/contribuabililor în baza analizei de risc primite de la structurile cu atribuții din cadrul ANAF și/sau în baza analizelor proprii efectuate. Cu titlu de noutate însă, atragem atenția că notificarea de conformare va fi transmisă plătitorului/contribuabilului atunci când „sunt identificate noi riscuri fiscale care nu au fost notificate anterior și nici nu au făcut obiectul controalelor fiscale”. Altfel spus, notificarea va fi emisă atunci când sunt sesizate riscuri noi și care nu au fost avute în vedere cu prilejul inspecțiilor fiscale la care contribuabilul a fost supus în trecut.
Totuși, subliniem faptul că există și situații în care notificarea de conformare nu va fi emisă, procedându-se direct la începerea inspecției fiscale. Spre exemplu, notificarea de conformare nu va fi emisă atunci când (i) inspecția fiscală este necesară pentru soluționarea unor cereri ale contribuabilului, (ii) efectuarea inspecției fiscale este prevăzută în mod expres în alte acte normative, sau atunci când (iii) există pericolul ca plătitorul/contribuabilul să se sustragă inspecției fiscale, inclusiv prin înstrăinarea patrimoniului, îngreunând în acest fel colectarea veniturilor bugetare. Tot în acest sens, arătăm că nu se va proceda la emiterea unei notificări de conformare în situațiile expres reglementate prin dispozițiile art. 122 alin. (4) Cod procedură fiscală, respectiv atunci când comunicarea avizului de inspecție fiscală se realizează la începerea inspecției fiscale. În concret, arătăm că nu se va proceda la emiterea unei notificări de conformare (i) în cazul efectuării unei inspecții fiscale la un contribuabil/plătitor aflat în procedura de insolvență, (ii) în cazul în care, ca urmare a unui control inopinat, se impune începerea imediată a inspecției fiscale, (iii) în cazul în care s-a dispus extinderea inspecției fiscale la perioade sau creanțe fiscale, altele decât cele cuprinse în avizul de inspecție fiscală inițial, (iv) în cazul refacerii inspecției fiscale ca urmare a unei decizii de soluționare a contestației, respectiv (v) în cazul unor cereri ale contribuabilului/plătitorului pentru a căror soluționare, ca urmare a analizei de risc, este necesară efectuarea inspecției fiscale.
În fine, comunicarea notificării de conformare către plătitor/contribuabil se va realiza fie în format electronic, în acest sens fiind utilizată platformă dedicată a ANAF – Spațiul privat virtual, fie în format tipărit. Totodată, noua procedură stabilește în sarcina organelor fiscale obligația de a întocmi și păstra o evidență a tuturor notificărilor de conformare emise. Astfel, în evidența organelor fiscale vor trebui păstrate următoarele informații:
- denumirea și CUI-ul contribuabilului/plătitorului notificat;
- numărul de înregistrare și data emiterii notificării; numărul și data vor fi alocate notificării după aprobarea acesteia;
- prezentarea pe scurt a riscurilor fiscale care fac obiectul notificării precum și a implicațiilor fiscale pe perioade impozabile și tipuri de impozite, taxe, contribuții, după caz;
- data comunicării notificării către contribuabil, care va fi stabilită în funcție de modalitatea de comunicare utilizată;
- termenul legal până la care contribuabilul/plătitorul are posibilitatea de a se conforma, urmare notificării; termenul va fi stabilit în funcție de data comunicării notificării;
- prezentarea, după caz, a modalității de conformare de către contribuabil/plătitor, în baza informațiilor primite de la acesta urmare notificării;
- propunerea de efectuare sau nu a inspecției fiscale, ulterior termenului legal stabilit pentru conformare ca urmare a notificării;
- implicațiile fiscale urmare conformării contribuabilului/plătitorului conform notificării, după caz, respectiv menționarea perioadelor fiscale și a impozitelor taxelor, contribuțiilor, pentru care contribuabilul/plătitorul a procedat la rectificare sau depunere de declarații fiscale.
Finalitatea notificării de conformare
Plătitorul/contribuabil selectat în baza analizei de risc și căruia i-a fost comunicată o astfel de notificare de conformare va avea posibilitatea ca, în termen de 30 de zile de la primirea acesteia, să depună sau, după caz, să corecteze declarațiile fiscale deja depuse. Potrivit modelului notificării de conformare – Anexa nr. 1 la proiectul de ordin amintit, plătitorul/contribuabilul care a primit, ca urmare a analizei de risc, o notificare de conformare este rugat să comunice organului fiscal propria analiză cu privire la riscurile fiscale ce au făcut obiectul notificării, respectiv măsurile întreprinse de către acesta în vederea conformării, împreună cu documente justificative care să ateste modul de conformare. Ca regulă, persoana/persoanele care au întocmit notificarea vor fi desemnate drept persoane de contact în relația cu plătitorul/contribuabilul notificat, acestea urmând a fi menționate în cuprinsul notificării.
După primirea informațiilor din partea plătitorului/contribuabilului vizat, persoana de contact din partea organului fiscal va proceda la întocmirea unui referat motivat prin care va propune inițierea sau nu a acțiunii de inspecție fiscală. În măsura în care cel notificat a procedat, în interiorul termenului de 30 de zile, la corectarea situațiilor fiscale, respectiv la diminuarea riscurilor care au determinat notificarea acestuia, arătam, într-un alt articol, că există posibilitatea de a se evita inspecția fiscală. Altfel, organul fiscal va proceda la întocmirea și comunicarea către plătitorul/contribuabilul notificat și care nu s-a conformat în interiorul termenului de 30 de zile a unui aviz de începere a inspecției fiscale.
Modalitatea de reglementare
Trebuie subliniat faptul că noua instituție a notificării de conformare a fost prezentată ca o etapă premergătoare celei de inspecție fiscală, aptă să permită plătitorilor/contribuabililor, în eventualitatea în care organele fiscale sesizează anumite riscuri în activitatea pe care aceștia o desfășoară, să procedeze la eliminarea riscurilor și la corectarea situațiilor fiscale pentru a evita să fie supuși unei inspecții fiscale. De altfel, întocmai aceasta părea că a fost intenția legiuitorului delegat atunci când a decis introducerea, prin OUG nr. 188/2022, a noilor dispoziții ale art. 1211 Cod procedură fiscală – responsabilizarea plătitorilor/contribuabililor în ceea ce privește declararea și plata taxelor și impozitelor.
Cu caracter de noutate însă, căci dispozițiile art. 1211 Cod procedură fiscală nu amintesc asemenea situații, prin noul proiect ordin al președintelui ANAF sunt reglementate o serie de situații în care nu este necesară emiterea unei notificări de conformare. Rezultă, deci, primul aspect discutabil – printr-un act normativ infralegislativ, respectiv prin ordin al președintelui ANAF, urmează a fi completat un act normativ propriu-zis, respectiv Codul de procedură fiscală. Mai mult, completarea vizează introducerea unor situații de excepție de la ceea ce se pare că reprezintă, la ora actuală, regula în materie de inspecții fiscale. Apreciem că, în măsura în care s-ar fi dorit reglementarea unor situații excepționale în care plătitorii/contribuabilii nu vor mai fi notificați de către organele fiscale prealabil desfășurării inspecției fiscale, aceasta ar fi trebuit realizată prin modificarea Codului de procedură fiscală.
Apoi, potrivit noului proiect de ordin, plătitorii/contribuabilii nu vor fi notificați atunci există pericolul ca aceștia să se sustragă inspecției fiscale, inclusiv prin înstrăinarea patrimoniului, îngreunând în acest fel colectarea veniturilor bugetare. Rezultă, deci, cel de-al doilea aspect discutabil – reglementarea unei excepții bazate pe o analiză exclusiv subiectivă a organelor fiscale. Aceasta deoarece este cert că utilizarea sintagmei „atunci când exist pericolul ca aceștia să se sustragă inspecției fiscale” prezintă riscul de a fi interpretată și aplicată într-o manieră lipsită de previzibilitate, lipsind cu desăvârșire eventualele criterii obiective ce ar fi putut fi avute în vedere de organele fiscale atunci când analizează această situație de excepție.
Amintim că aspectele expuse anterior rămân sub semnul întrebării, dat fiind că discuțiile au fost purtate pe marginea unui proiect de ordin al președintelui ANAF. Astfel, pentru a produce efecte juridice este necesară adoptarea ordinului, respectiv publicarea lui în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ca atare, încă există posibilitatea remedierii riscurilorsesizate.