Anularea sau întârzierea zborurilor. Soluțiile legale pe care pasagerii le au la dispoziție
Denisa Poștoacă, Avocat Iordăchescu & Asociații
În contextul actual, în care anularea sau întârzierea zborurilor a devenit o chestiune recurentă, considerăm că se impun câteva precizări cu privire la aspectele de natură juridică, în special cele referitoare la soluțiile legale pe care pasagerii le au la dispoziție în astfel de situații.
Pentru început, precizăm faptul că normele comune în materie de compensare şi de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare, respectiv în cazul anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor sunt prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004, emis de către Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene. Acesta se aplică pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul, respectiv pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul.
Vom trata în continuare drepturile pe care le au pasagerii în cazul în care zborurile prezintă întârzieri față de ora de plecare stabilită inițial de către operatorul de transport aerian. Conform dispozițiilor Regulamentului, drepturile acestora diferă în funcție de durata întârzierii intervenite, respectiv în raport de distanța zborurilor.
În concret, pasagerii au dreptul de a primi mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare, dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi dreptul de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail, în următoarele situații:
- În cazul zborurilor de cel mult 1.500 km, dacă durata întârzierii este de minimum 2 (două) ore față de ora de plecare stabilită inițial de operator;
- În cazul zborurilor intracomunitare de peste 1.500 km și în cazul tuturor celorlalte zboruri a căror distanță este cuprinsă între 1.500 km – 3.000 km, dacă durata întârzierii este de minimum 3 ore față de ora de plecare stabilită inițial de operator;
- În cazul oricărui alt zbor, care nu se încadrează în ipotezele anterioare, dacă durata întârzierii este de minimum 4 ore față de ora de plecare stabilită inițial de operator.
Mai mult decât atât, în situația în care durata întârzierii zborului este mai mare de 5 ore, pasagerii au, pe lângă drepturile anterior amintite, și dreptul de opțiune între:
- rambursarea, în termen de 7 zile a costului biletului sau
- un zbor de retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil.
Atunci când întârzierea este de cel puțin o zi în raport de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au, suplimentar, dreptul la cazare hotelieră și la asigurarea transportului dintre aeroport şi locul cazării.
Pe lângă aceste drepturi, având în vedere jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, pasagerii au dreptul la o compensație pecuniară, în cazul unui zbor întârziat, numai în situația în care durata întârzierii este de cel puțin 3 ore, calculată raportat la ora de sosire prevăzută inițial de către operatorul de transport aerian. Cuantumul despăgubirilor datorate se analizează în funcție de aceleași criterii ca și în situația anulării zborurilor, astfel cum vom detalia în continuare.
Referitor la anularea zborurilor, pasagerii au posibilitatea de a alege între următoarele variante:
- rambursarea, în termen de 7 zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil;
- redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil;
- redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.
Mai mult decât atât, pasagerii au dreptul la o compensație a cărei valoare diferă după cum urmează:
- 250 EUR pentru toate zborurile de până la 1.500 km;
- 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km, respectiv pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 şi 3.500 km;
- 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența ipotezelor de mai sus.
Compensația poate fi redusă de către operatorul de transport aerian cu un procent de 50% dacă s-a procedat la redirecționarea pasagerilor și aceștia au ajuns la destinație cu cel mult 2 ore întârziere față de ora de sosire inițial prevăzută– în cazul zborurilor scurte, cu 3 ore întârziere, în cazul celor medii, respectiv cu 4 ore întârziere, în cazul celor lungi.
Un aspect important de menționat este faptul că operatorul de transport aerian nu va fi ținut la plata compensațiilor anterior indicate în situația în care dovedește că anularea zborului s-a datorat unor circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate, deși s-au luat toate măsurile rezonabile în acest sens.
Totodată, operatorul nu va datora compensația menționată în următoarele cazuri concrete:
- în cazul în care pasagerii sunt informaţi despre această anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută inițial;
- în cazul în care pasagerii sunt informaţi despre această anulare într-un termen cuprins între 2 (două) săptămâni şi 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
- în cazul în care pasagerii sunt informaţi despre această anulare cu mai puţin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută inițial şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră întârziere şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.
De reținut este și faptul că, în cazul anulării unui pachet de servicii turistice din alte motive decât anularea zborului, prezentul Regulament nu se aplică.
În ceea ce privește Regulamentul la care am făcut referire în prezentul articol, trebuie menționat faptul că aplicarea acestuia nu înlătură dreptul pasagerilor de a fi despăgubiți suplimentar în vederea recuperării altor prejudicii suferite de aceștia.