Despre declarația unică
Livia-Maria Moldovan, avocat Iordăchescu & Asociații
Ascultă audio (Intervenție matinal Radio Cluj): aici
1. Ce este declarația unică și cine are obligația depunerii acesteia?
Declarația unică este un formular care se completează și se depune la organele fiscale din subordinea ANAF, în cazul nostru la AJFP Cluj, de către persoanele fizice care realizează venituri individual sau într-o formă de asociere și care, potrivit Codului fiscal, sunt obligate să achite impozit pe venit și contribuții sociale.
De exemplu, trebuie să depună declarația unică cei care realizează venituri din activități economice exercitate sub formă de PFA, întreprinderi individuale sau cabinete medicale individuale. De asemenea, trebuie să depună declarația unică persoanele fizice care desfășoară activități agricole, de piscicultură sau silvicultură, persoanele care obțin venituri din dividende, investiții, drepturi de autor, închirierea bunurilor, sau din profesii liberale, cum sunt avocații, arhitecții, experții, contabilii, traducătorii, sportivii ș.a.m.d.
În principiu, declarația unică se depune cam de toate persoanele fizice care obțin venituri în altă manieră decât ca salariat cu contract individual de muncă – pentru că în cazul acestora, angajatorului îi revine obligația de a reține și a declara impozitul și contribuțiile sociale obligatorii.
2. Ce cuprinde declarația unică și până când poate fi depusă?
Prin declarația unică persoana fizică arată ce venituri și ce cheltuieli deductibile a avut efectiv în anul anterior, respectiv ce venituri și ce cheltuieli estimează că va avea în anul în curs.
Termenul clasic sau teoretic de depunere a acestei declarații unice este 15 martie, însă acesta a fost întotdeauna prelungit, din ce știu eu, încă de la introducerea acestei declarații. Așa s-a întâmplat și în acest an, inițial s-a prelungit până în 25 mai și apoi până în 30 iunie, având în vedere contextul epidemiologic și starea de urgență pe care am traversat-o.
3. Ce bonificații se acordă în 2020 pentru depunerea declarației unice și care sunt condițiile pentru aplicarea lor?
Prin OUG nr. 69/2020 Guvernul a reglementat acordarea unor bonificații substanțiale pentru contribuabilii persoane fizice care nu doar depun declarația, dar și achită impozitul și contribuțiile pentru anul 2019 până în data de 30 iunie 2020. Bonificația care se acordă pentru plata acestor dări fiscale este de 5% din impozitul și contribuțiile datorate, iar dacă declarația unică se depune prin mijloace electronice, adică prin spațiul privat virtual de pe site-ul ANAF, se mai acordă o bonificație de încă 5%, dar, pentru a beneficia de această „reducere” este esențial să se și facă plata datoriilor. Așadar, nu se obține bonificația de 5% pentru depunerea declarației în format electronic dacă nu se achită și datoriile până în 30 iunie – astfel că există doar două variante:
a) se depune declarația la ghișeu și se plătesc impozitul și contribuțiile pentru 2019 până în 30 iunie, caz în care bonificația e de 5%, sau
b) se depune declarația prin SPV, acel spațiu privat virtual, și se plătesc dările fiscale până în 30 iunie, situație în care reducerea e de 10%.
Desigur că prin plată se înțelege nu doar remiterea efectivă a sumei de bani, dar și compensarea cu eventuale sume pe care contribuabilul le are de încasat de la bugetul de stat.
Aceste bonificații se calculează direct de către contribuabil prin aplicarea procentului corespunzător și se evidențiază distinct într-o rubrică din declarația unică, iar contribuabilul va plăti impozitul și contribuțiile diminuate.
Așa cum este corect, de facilitățile acestea vor profita și contribuabilii riguroși care deja au depus declarația unică în care nu au evidențiat bonificația (pentru că nici nu exista o rubrică în acest sens) și care vor achita datoriile până în 30 iunie. Vor beneficia, desigur, și cei care nu doar că au depus declarația unică, dar au și plătit deja impozitul și contribuțiile pentru anul 2019.
Foarte important de reținut pentru acești contribuabili care au depus deja declarația unică este că trebuie să depună o declarație rectificativă prin care să își calculeze bonificațiile și să își diminueze obligațiile de plată cu aceste reduceri. Termenul de depunere a rectificativei este tot 30 iunie, ea trebuind să fie depusă în format electronic prin SPV dacă se dorește obținerea bonificației integrale de 10%.
Există pe internet patru exemple publicate de ANAF prin care se tratează cam toate situațiile în care se poate găsi un contribuabil care dorește să beneficieze de aceste facilități.
Din punctul meu de vedere, aceste bonificații – deși modalitatea efectivă de aplicare a lor este oarecum birocratică – sunt, totuși, de natură să încurajeze contribuabilii la plata voluntară și să atingă scopul urmărit politic, respectiv asigurarea lichidităților pentru finanțarea cheltuielilor bugetare tot mai consistente.
De asemenea, se încurajează utilizarea tehnologiei și evitarea aglomerărilor notorii de la ghișeele finanțelor, care, în prezent, sunt nu doar neplăcute, dar pot fi și periculoase.
În presă se arată că formularul noii declarații unice care include bonificațiile era așteptat de aproximativ un milion de persoane, deci ne putem aștepta la rezultate foarte bune în privința colectării acestor sume la bugetul de stat în această lună.
4. Cum se face înregistrarea în spațiul privat virtual (SPV)?
Înregistrarea în spațiul privat virtual nu ridică probleme deosebite: se intră pe site-ul ANAF și se accesează secțiunea „Spațiu privat virtual – înregistrare persoane fizice”. Contul poate fi creat și fără a fi necesară deplasarea ulterioară la ghișeu dacă persoana fizică deține un act emis de Finanțe pe numele său, adică o decizie de impunere, o decizie de accesorii sau o somație al cărei număr să îl menționeze atunci când își creează contul SPV. Această abordare certifică oarecum identitatea persoanei care solicită înființarea SPV, pentru că numărul acelor acte ar trebui să fie cunoscut, în principiu, doar de ea și de organul fiscal.
Deși site-ul ANAF suportă îmbunătățiri serioase, totuși cred nu trebuie să fim cârcotași, pentru că SPV-ul permite obținerea facilă a informațiilor privind situația fiscală, adică se pot obține certificate de atestare fiscală, adeverințe de venit ș.a.m.d. Se poate verifica oricând care sunt obligațiile de plată restante sau cu termene viitoare de plată și se pot depune, sigur, declarațiile în format electronic.
Totuși, după înregistrarea în SPV, acesta trebuie verificat periodic, pentru că actele nu vor mai fi comunicate prin poștă, ci ele vor fi încărcate acolo de către organele fiscale. Dacă, de exemplu, încărcarea unei decizii de impunere nu este observată în timp util, se poate pierde termenul de contestare a acesteia.