Cum a influențat pandemia de SARS-CoV-2 legislația penală: Infracțiunea de omisiunea declarării unor informații
Daiana Avăsan, avocat Iordăchescu & Asociații
„Omisiunea persoanei de a divulga cadrelor medicale sau altor persoane dintre cele prevăzute în art. 175 sau unei unități în care acestea își desfășoară activitatea unele informații esențiale cu privire la posibilitatea de a fi intrat în contact cu o persoană infectată cu o boală infectocontagioasă, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.”
Aceasta reprezintă ultima infracțiune analizată și a fost reglementată pentru prima dată prin O.U.G. nr. 28/2020. Pentru a se reține, trebuie îndeplinite următoarele două condiții:
- persoana în cauză să omită divulgarea de informații cadrelor medicale sau oricărei alte persoane dintre cele prevăzute la art. 175 Cod penal (funcționar public), ori unităților în care acestea își desfășoară activitatea;
- informațiile pe care persoana omite să le divulge trebuie să fie „esențiale” și legate de „posibilitatea de a fi intrat în contact cu o persoană infectată cu o boală infectocontagioasă”.
Deși în aparență textul de lege pare clar, acesta ar trebui să ne ridice o sumedenie de semne de întrebare:
- Ce înțelegem prin „cadre medicale”? Această noțiune nu este definită. Intuitiv și în limbaj comun, prin „cadre medicale” înțelegem: medici, medici stomatologi, farmaciști, asisteți medicali și moașe care acordă servicii medicale. Nu este foarte clar dacă în această categorie includem și: infirmierii, îngrijitorii, anesteziștii, brancardierii, ambulanțierii, registratorii medicali;
- „Cadrele medicale” sunt doar cele din sistemul public de sănătate sau și cele din sistemul privat? Dacă o persoană omite divulgarea unor informații esențiale cu privire la posibilitatea de a fi intrat în contact cu o persoană infectată cu SRS-CoV-2 unui medic „de la privat” va săvârși această infracțiune? După modul în care este redactat textul de lege, apreciem că răspunsul este unul negativ;
- Ce înțelegem prin „informații esențiale”? Ce informații sunt considerate ca fiind neesențiale, iar persoana în cauză nu are obligația să le divulge? Pentru previzibilitate, se impune de urgență definirea acestei noțiuni în cuprinsul textului de lege;
- Care este relația dintre infracțiunea de omisiunea declarării unor informații și falsul în declarații? Este evident faptul că cele două fapte sunt similare. Cum vom ști însă în ce situație poate fi reținută una sau cealaltă? Elementul principal de departajare este, din punctul nostru de vedere, cel privitor la modul în care pot fi săvârșite cele două infracțiuni. Am explicat cu ocazia analizei falsului în declarații că aceasta nu poate fi săvârșit decât prin acțiune: persoana, în mod expres transmite o informație nereală. În schimb, omisiunea declarării unor informații (după cum rezultă din titlu), presupune o omisiune, o inacțiune: persoana tace, nu declară, nu transmite vreo informație, deși ar trebui. O a doua diferență este legată de tipul informației declarate necorespunzător/nedeclarate. În cazul infracțiunii de fals în declarații vorbim de „risc privind infectarea cu o boală infectocontagioasă”, deci despre o categorie mai generală de informații. În schimb, în cazul infracțiunii de omisiunea declarării unor informații este vorba de „informații legate de posibilitatea de a fi intrat în contact cu o persoană infectată cu o boală infectocontagioasă”. Aceste informații au un caracter specific, particular și sunt incluse în categoria informațiilor privind riscul infectării cu o boală infectocontagioasă. Spre exemplu: dacă la punctul de trecere al frontierei, X, întrebat fiind expres dacă a intrat în contact cu o persoană infectată cu SARS-CoV-2, declară în mod mincinos că nu a intrat, va răspunde penal pentru infracțiunea de fals în declarații. În schimb, dacă nu va fi întrebat cu privire la această împrejurare, dar nici nu declară că a intrat în contact cu persoana infectată, va răspunde penal pentru omisiunea declarării unor informații.
Cine poate răspunde penal pentru această infracțiune? Aplicarea în timp a legii penale și legea penală mai favorabilă
Această faptă a fost incriminată pentru prima dată prin O.U.G. nr. 28/2020. Pentru aceste motive, vor putea răspunde penal pentru această infracțiune doar persoanele care au săvârșit-o ulterior publicării O.U.G. nr. 28/2020 în Monitorul Oficial (20.03.2020).
Pentru o analiză juridică mai detaliată a acestor aspecte puteți accesa textul integral al articolului pe site-ul www.juridice.ro.